Herschrijven of redigeren?

‘Herschrijven of redigeren? Dat is toch eigenlijk hetzelfde?’, horen wij regelmatig. In de praktijk blijken veel mensen het lastig te vinden een onderscheid te maken tussen ‘redigeren’ en ‘herschrijven’. Tekstbureau Tekstalig legt je graag (en kort en bondig) het verschil tussen beide uit. Bij zowel het herschrijven als het redigeren van teksten, lever je zelf […]

Schrijf pakkend!

Schrijf jij teksten? Dan schrijf je met een doel! Je wilt je lezer informeren, laten nadenken, amuseren of overtuigen. Maar lezers zijn meer geïnteresseerd in concrete teksten dan in vage verhalen, ze willen meer weten over mensen en minder over ‘dingen’ en vooral weblezers zijn bijzonder ongeduldig. Hoe houd je de aandacht vast? Tekstbureau Tekstalig […]

Je focus bepalen: blog binnen je domein

Sommige (zakelijke) blogs zijn ontzettend populair en trekken dagelijks vele duizenden bezoekers. Succesvolle blogs hebben één groot gemeenschappelijk kenmerk: ze hebben een heel duidelijk gespecificeerd domein en een heldere focus. Een afgetekend domein bindt klanten aan jouw bedrijf. In een zakelijke blog kun je je domein perfect duidelijk maken. Maar wat is jouw zakelijke domein […]

Waarom het gebruik van ‘hun’ zo vaak mis gaat  

‘Hun komen vanmiddag langs’. Gaan jouw nekharen spontaan overeind staan bij het lezen van een zin als deze? Dan ben je lang niet de enige! Het gebruik van ‘hun’ als onderwerp is één van de grootste taalergernissen in het Nederlands. Maar hoe komt het toch dat wij Nederlanders allerhande lastige taalregels feilloos begrijpen en toepassen, […]

Een leesbare tekst schrijf je zo!

Het schrijven van een webtekst is niet te vergelijken met een tekst op papier. Online hebben bezoekers minder tijd en meer afleiding dan offline. Daarom moet je online tekst bezoekers direct grijpen én vasthouden. Hierbij is het belangrijk dat je een makkelijk leesbare tekst schrijft, zodat je lezers moeiteloos door je tekst heen gaan. Maar […]

Leenwoorden: bon ton of een no-go?

Discussies over de taalverloedering van het Nederlands gaan vaak hand in hand met de dreiging van het Engels. Maar moeten we ons echt zorgen maken over de teloorgang van het Nederlands? Nee hoor! Al eeuwenlang nemen wij Nederlanders, maar ook anderstaligen, woorden over uit vreemde talen. Sterker nog: het Nederlands is zo’n beetje tot bloei […]

In 3 stappen actief op Social Media!

Een aantal jaar geleden kende bijna niemand het, laat staan dat het gebruikt werd voor marketing: Social Media. Inmiddels moeten we deze volwassen geworden Social Media serieus gaan nemen, want het is de perfecte manier voor startende ondernemers om meer naamsbekendheid te verwerven. Heb jij al een sociale media strategie? Nee? Lees dan gauw verder, […]