62 views

Schrijf jij teksten? Dan schrijf je met een doel! Je wilt je lezer informeren, laten nadenken, amuseren of overtuigen. Maar lezers zijn meer geïnteresseerd in concrete teksten dan in vage verhalen, ze willen meer weten over mensen en minder over ‘dingen’ en vooral weblezers zijn bijzonder ongeduldig. Hoe houd je de aandacht vast? Tekstbureau Tekstalig tipt!

Denk vanuit je lezer

Schrijf vanuit je lezer, de bezoeker van de website: wat komt hij doen? Wat zoekt hij? Bedenk welke informatie je lezer zoekt in plaats van uit te gaan van de informatie je zelf wilt aanbieden. Spreek je lezer direct aan en zorg dat je aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep. Ter illustratie: als tekstschrijver schrijf ik andere teksten voor een kinderboekenwinkel dan voor een uitvaartonderneming.

Herschrijf je tekst

Bestaande teksten uit regelingen of beleidsstukken vormen geen goede basis voor je webtekst. Ze staan bol van de ambtelijke taal en vaktermen. Bewerk ze liever tot korte, actieve en aansprekende teksten. Zeg nou zelf: ‘Uit onderzoek is gebleken dat plusminus 33% van de ondervraagden..’ klinkt toch veel beroerder dan ‘We interviewden 300 medewerkers. Iets meer dan 100 medewerkers vertelden ons dat..’

Spreektaal!

Misschien wel de aller-aller-aller-grootste tip: vermijd ambtelijke taal en schrijf in spreektaal! Je lezer wil aangesproken worden, wil geraakt worden door je tekst. Een voorbeeldje: ‘Alvorens hij abusievelijk het verkeerde voertuig instapte’ kun je prima vervangen door ‘Voordat hij per ongeluk de verkeerde trein nam’. Vervang ook hetgeen door dat, dientengevolge door daardoor, en conform door volgens. Je zult zien dat je tekst er enorm van opknapt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.